Näytelmän käsikirjoitus

Teatteria suurella sydämellä

Smeds Ensemble banner

Näytelmän käsikirjoitus on tärkeä osa kokonaisuutta

Käsikirjoitus on mukava tapa tuoda omat visionsa esille ja sen luomisprosessi on jännittävä jopa kirjoittajalle itselleen. Monesti ei voi olla varma, mitä paperille ilmestyykään, kun antaa vain mielikuvituksen ja sormien juosta. Hyvällä käsikirjoituksella voidaan saada aikaan suuria ja se on mahdollisesti alku jollekin loistavalle. Toki se yksin ei riitä vielä loistavaan lopputulokseen, mutta jostain on aina aloitettava. Se on hyvä kuvaus tapahtumista ja oikeastaan sitä voidaan pitää suunnitelmana ja tienviittoina tapahtumille. Se voi muokkaantua matkalla, kun huomataan että jokin toinen tapa toimiikin näyttämöllä paremmin kuin oli paperilla ensin suunniteltu.

Käsikirjoituksen tekeminen on siis melko mielenkiintoista puuhaa jopa kirjoittajalle itselleen. Näytelmän käsikirjoitus muotoutuu käytännössä lopulliseen muotoonsa. Myös näyttelijät voivat joskus vaikuttaa asioihin, jos ohjaaja antaa heidänkin ajatuksilleen tilaa.

Näytelmän käsikirjoitus
Näytelmän käsikirjoitus
Näytelmän käsikirjoitus

Käsikirjoituksen tekeminen osoittaa luovuutta

Aivan jokainen ei kykene kirjoittamaan käsikirjoituksia. Vaikka muuten kirjoitus onnistuisikin, on tämä aivan oma lukunsa silti ja vaatii harjoitusta sekä tilanteen lukemista. On myös osattava hahmottaa mielessään, miltä tilanne näyttää kun näyttelijät ovat lavalla ja toimivatko repliikit toivotulla tavalla. Monipuolisesti tulee ajatella tilannetta samalla kun kirjoittaa.

Sen taustalla voi olla myös jokin romaani, elokuva tai ehkä jopa jokin tapahtuma oikeasta elämästä, jonka pohjalta käsikirjoitusta työstetään. Käsikirjoitus koostuu kahdesta osasta, on tiivistelmä esityksen tapahtumista ja tästä luodaan kohtausluettelo. Se on siis periaatteessa elokuva tai teatteriesitys kirjallisessa muodossa, jossa kerrotaan myös näyttelijöiden liikkeet ja mielialat ynnä muut tarpeelliset.

Vinkkejä käsikirjoitukseen

Väitetään käsikirjoituksen olevan juuri se haasteellisin asia teatterissa ja elokuvissa. Koska siihen pohjautuu koko homma, on siihen panostettava alusta saakka kunnolla. Käsikirjoittaja siis käytännössä keksii elokuvan. Jotta lopputulos olisi hyvä ja helppo seurata, tulisi myös vuorosanojen sujua hyvin luonnollisesti ja sopia sanojan suuhun. Vuorosanoja ei siis kannata kirjoittaa kirjakielellä, sillä se voi tuoda kankean vaikutelman.

Kannattaa myös panostaa tarkkuuteen kirjoittaessaan, se helpottaa jatkossa työn tekemistä eikä esimerkiksi ohjaajan tarvitse enää pohtia niitä asioita myöhemmin. Draama syntyy elämästä ja oikeista tapahtumista. Niitä voidaan toki dramatisoida ja liioitella toimivuuden ja viihdearvon vuoksi. Kirjoittaessaan kannattaa ajatella kameran linssin läpi ja pyrkiä näkemään luomansa tilanne lavasteissa.

Näytelmän käsikirjoitus - henkilöhahmot

Näytelmän käsikirjoitus vaatii myös ottamaan huomioon henkilöhahmot ja niiden tarinat sekä kasvun. Hahmoille tarvittaessa täytyy luoda menneisyyttä. Luonne on tärkeää, jotta näyttelijä osaa samaistua rooliinsa ja suorittaa sen oikein. Hahmot eivät siis ole riittävät, jos ne ovat vain nimi paperissa. Ne antavat väriä tarinalle ja lisäävät katsojan mielenkiintoa näytelmää kohtaan. Smeds Ensemble on ymmärtänyt tämän loistavasti ja heillä olikin mielenkiintoisia hahmoja esillä.

Käsikirjoitus noudattaa myös draaman kaarta ja tätä voikin käyttää apunaan muistuttaakseen, mitä vielä tarvitaan lisää. Tai onko kenties jotain liian paljon. Yksi taika onkin se, kuinka saada se mielessään näkyvä kohtaus paperille niin, että muutkin sen ymmärtävät. Ehkä käsikirjoittajan on hyvä palaveerata myös muun henkilökunnan kesken, jotta voi selittää auki tarvittavia asioita tarinasta ja kohtauksista.

Näytelmän käsikirjoitus